Algemene voorwaarden Ecoways B.V.
Artikel 1. Definties
1.1.
In deze algemene voorwaarden worden de met een beginhoofdletter geschreven begrippen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven of uit de context anders blijkt:
- Ecoways:
de gebruiker van deze algemene voorwaarden: Ecoways B.V. gevestigd aan Prof. van der Waalsstraat 1 te Alkmaar, ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder KvK-nummer 83560548; - Klant:
de natuurlijke persoon die handelt in de uitoefening van zijn beroep of zijn bedrijf, de (overheids)instelling of de rechtspersoon die met Ecoways een Overeenkomst is aangegaan of wenst aan te gaan; - Locatie:
de locatie waar Ecoways in opdracht van de Klant Werkzaamheden uitvoert of dient uit te voeren; - Opgeleverde:
het Product en de installatiewerkzaamheden die Ecoways aan de Klant heeft opgeleverd; - Overeenkomst:
de overeenkomst tussen Partijen; - Partijen:
Ecoways en de Klant; - Product:
de windturbine, het onderdeel van een windturbine en aanverwante producten die Ecoways aan de Klant levert of heeft geleverd; - Schriftelijk:
schriftelijk of via de e-mail; - Werkzaamheden:
de werkzaamheden die Ecoways in het kader van de Overeenkomst uitvoert of heeft uitgevoerd; - Werk:
de teksten, adviezen, rapporten, analyses, (onderzoeks)resultaten, voorstellen, contracten, documenten en ieder ander werk in de zin van de Auteurswet die Ecoways in het kader van de Overeenkomst heeft vervaardigd en/of aan de Klant heeft verstrekt.
1.2.
Tenzij uit de context anders blijkt, verwijzen gedefinieerde begrippen in het enkelvoud tevens naar het meervoud.
Artikel 2. Algemeen
2.1.
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes van Ecoways, op alle Overeenkomsten en op alle overige rechtshandelingen tussen Partijen.
2.2.
Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk Schriftelijk met Ecoways zijn overeengekomen.
2.3.
De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de Klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.4.
Indien, in afwijking van het gestelde in artikel 2.3, op de Overeenkomst tevens de inkoop- of andere voorwaarden van de Klant van toepassing zijn en in de inkoop- of andere voorwaarden van de Klant en in deze algemene voorwaarden van Ecoways een afwijkende of tegenstrijdige bepaling staat, dan prevaleert de bepaling opgenomen in deze algemene voorwaarden van Ecoways.
2.5.
Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op opvolgende Overeenkomsten. De Klant met wie eerder onder de onderhavige algemene voorwaarden een Overeenkomst werd gesloten, wordt geacht met de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden op later met Ecoways gesloten Overeenkomsten akkoord te zijn gegaan.
2.6.
Indien een of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. De nietige of vernietigde bepalingen zullen door Ecoways vervangen worden, waarbij voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling(en) in acht wordt genomen.
2.7.
Indien Ecoways niet steeds strikte naleving van deze algemene voorwaarden verlangt, dan betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn of dat Ecoways in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze algemene voorwaarden te verlangen.
2.8.
Ecoways heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen en de nieuwe algemene voorwaarden op de bestaande Overeenkomsten van toepassing te verklaren. Indien de nieuwe algemene voorwaarden op de bestaande Overeenkomsten van toepassing worden verklaard, dan wordt de Klant minimaal 2 maanden voor de inwerkingtreding Schriftelijk van de nieuwe algemene voorwaarden in kennis gesteld en van de datum van inwerkingtreding.
Artikel 3. Offerte en prijzen
3.1.
Iedere offerte van Ecoways is vrijblijvend.
3.2.
De offerte heeft een geldigheidsduur van 30 dagen.
3.3.
De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem aan Ecoways opgegeven eisen en specificaties en andere gegevens waarop Ecoways zijn offerte baseert. Indien blijkt dat de door de Klant opgegeven eisen en/of specificaties en/of andere gegevens onjuist of niet volledig zijn, dan kan dat tot extra kosten leiden die aan de Klant in rekening worden gebracht.
3.4.
Een samengestelde prijsopgave verplicht Ecoways niet tot het verrichten van een gedeelte van de Overeenkomst tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
3.5.
Kennelijke vergissingen of fouten, zoals schrijffouten, in e-mailberichten of offertes binden Ecoways niet.
3.6.
Vermelde prijzen en tarieven gelden niet automatisch voor toekomstige Overeenkomsten. Ecoways is gerechtigd van tijd tot tijd zijn prijzen en tarieven aan te passen.
3.7.
Vermelde prijzen en tarieven zijn exclusief btw en exclusief reiskosten.
Artikel 4. Totstandkoming van de Overeenkomst
4.1.
De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat de Klant uitdrukkelijk akkoord is gegaan met de offerte van Ecoways.
Artikel 5. Wijziging van de Overeenkomst
5.1.
Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van de opdracht noodzakelijk is om de te verrichten Werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen Partijen tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst dienovereenkomstig aan.
5.2.
Indien Partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Ecoways stelt de Klant hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
5.3.
Indien de wijziging van of aanvulling op de Overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, licht Ecoways de Klant hierover zo spoedig mogelijk Schriftelijk in.
5.4.
Indien Partijen een vaste prijs zijn overeengekomen, geeft Ecoways daarbij aan in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst een overschrijding van deze prijs tot gevolg heeft.
Artikel 6. Annulering en Overeenkomst voor een bepaalde tijd.
6.1.
Indien de Klant de Overeenkomst annuleert, dan heeft Ecoways het recht alle reeds gemaakte kosten in het kader van de Overeenkomst aan de Klant in rekening te brengen, zoals ingekochte Producten en arbeidstijd, en heeft Ecoways het recht de gereserveerde arbeidstijd op basis van zijn uurtarief aan de Klant in rekening te brengen.
6.2.
Annulering dient Schriftelijk te geschieden.
6.3.
Indien Partijen een Overeenkomst voor een bepaalde tijd zijn aangegaan, zoals een onderhoudscontract, dan komen Partijen de looptijd, de eventuele automatische verlenging en opzegtermijn Schriftelijk overeen. Indien de Klant de Overeenkomst voor een bepaalde tijd tussentijds opzegt, dan blijft de vergoeding voor de gehele overeengekomen looptijd van de Overeenkomst verschuldigd en vindt geen restitutie plaats, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.
Artikel 7. Uitvoering van de Overeenkomst
7.1.
Ecoways zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
7.2.
De Overeenkomst voor het uitvoeren van Werkzaamheden leidt voor Ecoways tot een inspanningsverplichting en niet tot een resultaatverplichting. De honorering van Ecoways is niet afhankelijk van het resultaat.
7.3.
Ecoways heeft het recht bij de uitvoering van de Overeenkomst, zonder kennisgeving aan de Klant, derden in te schakelen, goederen van derden te betrekken, diensten van derden af te nemen en de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk door derden te laten verrichten.
7.4.
Ecoways is nimmer verantwoordelijk voor de conditie of kwaliteit van bestaand werk, waaraan of waarop Werkzaamheden uitgevoerd dienen te worden of zijn uitgevoerd.
7.5.
Indien Ecoways heeft bemiddeld bij de totstandkoming van een overeenkomst tussen de Klant en een derde, dan is Ecoways niet verantwoordelijk voor het handelen en/of nalaten van deze derde. Indien een derde, al dan niet aanbevolen door Ecoways, zijn verplichtingen jegens de Klant niet, niet tijdig of niet volledig nakomt, dan kan de Klant de betreffende derde daarvoor aansprakelijk stellen en niet Ecoways. Ecoways is nimmer verantwoordelijk voor de kwaliteit van goederen, diensten of werkzaamheden die door derden aan de Klant zijn (op)geleverd.
7.6.
Ecoways garandeert niet dat het uitvoeren van geadviseerde maatregelen leidt tot het door de Klant gewenste resultaat, zoals een daling van de energiekosten.
7.7.
Door verloop van tijd en/of door wijzigingen in omstandigheden en/of door wijzigingen in wet- en regelgeving is het mogelijk dat de inhoud van het Werk niet meer accuraat is. Ecoways kan hiervoor niet verantwoordelijk worden gesteld. Het Werk is gebaseerd op een momentopname.
7.8.
Op de Overeenkomst is artikel 7:754 lid 1 en 2 Burgerlijk Wetboek (BW) uitdrukkelijk niet van toepassing en derhalve heeft Ecoways jegens de Klant geen waarschuwingsplicht zoals omschreven in dat wetsartikel.
Artikel 8. Verantwoordelijkheden van de Klant
8.1.
De Klant dient er tijdig voor zorg te dragen dat:
- Ecoways op het afgesproken tijdstip toegang wordt verleend tot de Locatie;
- er voldoende gelegenheid is voor de aanvoer van het Product en materialen;
- Ecoways beschikt over alle gegevens over de Locatie die voor Ecoways; relevant zijn of kunnen zijn i.v.m. het uitvoeren van de Werkzaamheden;
- Ecoways op de Locatie de Werkzaamheden ongestoord kan uitvoeren.
8.2.
Indien Ecoways op het afgesproken tijdstip niet de toegang wordt verleend tot de Locatie om de Werkzaamheden uit te voeren, dan heeft Ecoways het recht de extra kosten die hij daardoor moet maken, zoals arbeidstijd, aan de Klant in rekening te brengen.
8.3.
De Locatie dient te voldoen aan de eisen die Ecoways, in de offerte, aan de Klant kenbaar heeft gemaakt.
8.4.
Het is de verantwoordelijkheid van de Klant dat Ecoways tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de Overeenkomst.
8.5.
De Klant is verantwoordelijk voor het verzekeren van de zaken (roerende en onroerende zaken) die tijdens de Werkzaamheden of door toedoen van het Product beschadigd kunnen raken.
8.6.
Indien er sprake is van wijzigingen in wet- of regelgeving na de totstandkoming van de Overeenkomst, dan zijn de gevolgen daarvan voor rekening en risico van de Klant. Ecoways heeft het recht de eventuele extra kosten die daaruit voortvloeien aan de Klant in rekening te brengen.
8.7.
Indien de Klant zijn verplichtingen jegens Ecoways die voortvloeien uit de Overeenkomst, deze algemene voorwaarden of wet- of regelgeving niet, niet tijdig of niet volledig nakomt, indien de Klant onrechtmatig jegens Ecoways handelt of indien de Locatie niet voldoet aan de eisen die in de offerte staan, dan worden de extra kosten de Ecoways daardoor dient te maken, waaronder extra arbeidstijd en extra materialen, aan de Klant in rekening gebracht en is de Klant aansprakelijk voor alle schade die Ecoways daardoor lijdt.
8.8.
Ingeval 2 of meer Klanten gezamenlijk een opdracht hebben verleend aan Ecoways, dan zijn die Klanten hoofdelijk verbonden voor het nakomen van de verplichtingen die voortvloeien uit de Overeenkomst en in het bijzonder de betaling van de aan Ecoways verschuldigde bedragen i.v.m. de uitvoering van de Overeenkomst.
Artikel 9. Informatieverstrekking door de Klant
9.1.
De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de Overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Ecoways.
9.2.
De Klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de Overeenkomst niet anders voortvloeit.
9.3.
Indien en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Ecoways de betreffende bescheiden.
9.4.
Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Ecoways redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de Overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.
Artikel 10. Meerwerk en onkosten
10.1.
Indien Partijen een vaste prijs zijn overeengekomen en de Klant verzoekt om extra Werkzaamheden, dan wordt het meerwerk op basis van het uurtarief van Ecoways aan de Klant in rekening gebracht.
10.2.
De door Ecoways in het kader van de Overeenkomst gemaakte reistijd wordt aan de Klant in rekening gebracht op basis van het uurtarief van Ecoways.
10.3.
De door Ecoways in het kader van de Overeenkomst gemaakte reiskosten worden aan de Klant in rekening gebracht.
10.4.
De prijzen voor de Producten zijn exclusief de kosten voor de installatie. De installatiekosten staan in de offerte.
Artikel 11. Opleveringstermijn
11.1.
Opgave van een opleveringsstermijn geschiedt altijd bij benadering. Een vermelde opleveringstermijn kan nimmer worden aangemerkt als een fatale termijn.
11.2.
In het geval dat een met de Klant overeengekomen opleveringsstermijn wordt overschreden ten gevolge van een gebeurtenis die in feite buiten de macht van Ecoways ligt en niet aan zijn doen en/of laten kan worden toegeschreven, zoals o.a. omschreven in artikel 18, dan wordt deze termijn automatisch verlengd met de periode dat zij ten gevolge van een dergelijke gebeurtenis werd overschreden.
11.3.
Overschrijding van een opleveringsstermijn geeft in geen geval recht op schadevergoeding of op enige andere vorm van compensatie.
11.4.
Indien Partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, dan kan het tijdstip van oplevering daardoor worden beïnvloed.
Artikel 12. Toegangswegen en risico-overgang
12.1.
De Klant staat ervoor in dat de toegangswegen naar de Locatie geschikt zijn voor het transportmiddel waarmee het Product wordt getransporteerd. Indien de toegangswegen hiervoor (tijdelijk) niet geschikt zijn of zijn afgesloten, dan dient de Klant Ecoways daarvan in kennis te stellen en zullen Partijen met elkaar in overleg treden om tot een oplossing te komen. De eventuele extra kosten die Ecoways daardoor dient te maken, worden aan de Klant in rekening gebracht.
12.2.
Op het moment dat het Product op de Locatie is afgeleverd, gaat het risico van het Product, zoals van verlies of diefstal, over op de Klant.
Artikel 13. Facturatie en betaling
13.1.
De facturatiemomenten voor het Opgeleverde staan in de offerte.
13.2.
Facturatie voor advieswerkzaamheden geschiedt vooraf.
13.3.
Ecoways maakt pas een aanvang met de uitvoering van de Overeenkomst nadat de aanbetaling dan wel het vooraf gefactureerde bedrag is ontvangen.
13.4.
De factuur wordt via de e-mail of via de post naar de Klant gestuurd.
13.5.
Ecoways hanteert een betalingstermijn van 30 dagen.
13.6.
Indien de Klant niet tijdig betaalt, dan is de Klant direct in verzuim en stuurt Ecoways een betalingsherinnering.
13.7.
Indien de Klant de factuur niet binnen de betalingstermijn betaalt, dan is de Klant van rechtswege in verzuim. Nadat de Klant in verzuim is, heeft Ecoways het recht een rente in rekening te brengen van 2% per maand, waarbij een gedeelte van een maand als een gehele maand wordt gerekend, tenzij de wettelijke rente voor handelstransacties hoger is, in welk geval de wettelijke rente voor handelstransacties verschuldigd is. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de Klant in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag. Daarnaast komen alle kosten van invordering, nadat de Klant in verzuim is, zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk, ten laste van de Klant. De vergoeding ter zake van buitengerechtelijke incassokosten is vastgesteld op tenminste 15% van de verschuldigde hoofdsom met een minimum van € 150,-.
13.8.
In geval van liquidatie van het bedrijf van de Klant, de aanvraag van het faillissement of surseance van betaling van de Klant of indien beslag is gelegd op goederen van de Klant, dan zijn de vorderingen van Ecoways op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
13.9.
Iedere betaling door de Klant strekt allereerst tot voldoening van de verschuldigde rente en vervolgens tot voldoening van de op de invordering vallende kosten. Pas na voldoening van deze bedragen strekt enige betaling door de Klant tot voldoening van de openstaande hoofdsom.
13.10.
Een bezwaar omtrent de factuur dient, op straffe van verval van rechten, Schriftelijk ingediend te worden binnen 14 dagen na de factuurdatum. Een dergelijk bezwaar schort de betalingsverplichting van de Klant niet op.
13.11.
De Klant doet afstand van zijn recht om een schuld aan Ecoways te verrekenen met een vordering op Ecoways.
13.12.
Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de Overeenkomst door Ecoways, dan is hij nog steeds verplicht de volledige overeengekomen prijs aan Ecoways te betalen.
Artikel 14. Eigendomsvoorbehoud
14.1.
Alle geleverde en nog te leveren Producten blijven uitsluitend eigendom van Ecoways, totdat de Klant alle vorderingen genoemd in artikel 3:92 lid 2 Burgerlijk Wetboek (BW) volledig heeft betaald.
14.2.
De Klant is vóór bedoelde eigendomsovergang niet bevoegd deze Producten, anders dan overeenkomstig zijn normale bedrijf en de normale bestemming van de Producten, te verkopen, af te leveren of anderszins te vervreemden.
14.3.
Zolang op de geleverde Producten een eigendomsvoorbehoud rust, is de Klant niet bevoegd deze Producten op enige wijze te verpanden, in de feitelijke macht van een financier te brengen of als betaalmiddel te gebruiken.
14.4.
De Klant is verplicht de Producten die onder eigendomsvoorbehoud zijn afgeleverd met de nodige zorgvuldigheid te bewaren.
14.5.
Ecoways heeft het recht de Producten te allen tijde te (doen) inspecteren. De Klant verplicht zich aan voormelde inspectie zijn medewerking te verlenen, zolang de Klant niet volledig aan de betalingsverplichtingen heeft voldaan.
14.6.
Indien een derde beslag legt op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Producten dan wel rechten daarop wil vestigen, dan is de Klant verplicht om Ecoways daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen.
14.7.
De Klant is verplicht Ecoways terstond Schriftelijk te informeren indien de Klant in betalingsmoeilijkheden verkeert, het faillissement van de Klant is aangevraagd of de Klant surseance van betaling heeft aangevraagd.
14.8.
Bij beslag, surseance van betaling of faillissement zal de Klant onmiddellijk de beslag leggende deurwaarder, de bewindvoerder of de curator wijzen op de eigendomsrechten van Ecoways.
14.9.
De Klant dient zijn volledige medewerking te verlenen indien Ecoways een beroep doet op het eigendomsvoorbehoud en dient Ecoways op de hoogte te stellen van de locatie(s) waar de Producten zich bevinden.
14.10.
Alle kosten die Ecoways maakt om de Producten op te eisen en terug te nemen komen voor rekening van de Klant.
14.11.
Voor het geval Ecoways zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de Klant bij voorbaat onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toestemming aan Ecoways en door Ecoways aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van Ecoways zich bevinden en die Producten terug te nemen.
14.12.
Ecoways is niet aansprakelijk voor enige schade die de Klant lijdt doordat Ecoways een beroep doet op het eigendomsvoorbehoud en de geleverde Producten terugneemt.
14.13.
De in dit artikel genoemde bepalingen laten de overige aan Ecoways toekomende rechten onverlet.
Artikel 15. Retentierecht en verzekering
15.1.
Ecoways kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant onder zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande facturen ten aanzien van Ecoways heeft voldaan, tenzij de Klant voor die facturen voldoende zekerheid heeft gesteld.
15.2.
Het retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere Overeenkomsten waaruit de Klant nog betalingen verschuldigd is aan Ecoways.
15.3.
Ecoways is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant mogelijkerwijs lijdt als gevolg van het gebruikmaken van zijn retentierecht door Ecoways.
15.4.
De Klant verplicht zich de volgende zaken voldoende te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal:
- geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende Overeenkomst;
- zaken van Ecoways die bij de Klant aanwezig zijn;
- Producten die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd.
15.5.
De Klant geeft op eerste verzoek van Ecoways de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Artikel 16. Klachtenafhandeling en garantie
16.1.
Klachten over het Opgeleverde of de Werkzaamheden dienen zo spoedig mogelijk en op straffe van verval van rechten binnen 14 dagen na de oplevering dan wel na de voltooiing van de Werkzaamheden waarop de klacht betrekking heeft Schriftelijk ingediend te worden bij Ecoways.
16.2.
De garantievoorwaarden van het Product staan in de offerte. De garantie met betrekking tot het Product is uitsluitend van toepassing op defecten, veroorzaakt door ondeugdelijk(e) fabricage, constructie of materiaal.
16.3.
De garantie geldt slechts indien de Klant heeft voldaan aan al zijn betalingsverplichtingen jegens Ecoways.
16.4.
Nadat de Klant een klacht heeft ingediend of een beroep heeft gedaan op de garantie, dient de Klant Ecoways de mogelijkheid te geven de klacht resp. het beroep op de garantie te onderzoeken.
16.5.
Een klacht wordt niet verder kosteloos in behandeling genomen, het beroep op de garantie wordt afgewezen en Ecoways is niet aansprakelijk indien blijkt dat:
- gebreken het gevolg zijn van nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant of een derde;
- zonder voorafgaande toestemming van Ecoways door de Klant en/of een derde werkzaamheden en/of wijzigingen en/of reparaties aan het Opgeleverde zijn uitgevoerd;
- instructies niet zijn nageleefd;
- schade aan het Opgeleverde ontstaan is door van buitenkomende omstandigheden, zoals: brand, natuurrampen, ontploffingen, vernieling, rook, aardverschuivingen, overstromingen en hevige weersomstandigheden;
- gebreken het gevolg zijn van componenten en/of producten die niet door Ecoways zijn geleverd of van werkzaamheden die niet door Ecoways zijn uitgevoerd.
- er sprake is van normale slijtage;
- de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.
16.6.
Indien de Klant aantoont dat het Opgeleverde op het moment van (op)levering gebrekkig was dan wel indien het beroep op de garantie wordt gehonoreerd, dan worden door Ecoways herstelwerkzaamheden uitgevoerd en/of onderdelen vervangen. De aansprakelijkheid van Ecoways is te allen tijde beperkt tot hetgeen in artikel 17 is opgenomen.
16.7.
Indien herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd en/of onderdelen worden vervangen in het kader van de garantie, dan leidt dat niet tot verlenging van de garantie.
16.8.
De Klant dient Ecoways de mogelijkheid te geven de gebrekkige (op)levering te herstellen. Indien de Klant Ecoways deze mogelijkheid niet heeft gegeven en door een derde (herstel)werkzaamheden heeft laten uitvoeren, dan worden de kosten daarvan niet door Ecoways vergoed.
16.9.
Indien, tijdens het onderzoeken van de klacht of een beroep op de garantie, blijkt dat een van de situaties genoemd in artikel 16.5 van toepassing is, dan wordt dat zo spoedig mogelijk aan de Klant kenbaar gemaakt en wordt op verzoek van de Klant naar de Klant een offerte gestuurd voor herstelwerkzaamheden en/of vervangende onderdelen.
Artikel 17. Aansprakelijkheid, verjaring en vrijwaring
17.1.
Ecoways kan niet gehouden worden tot het vergoeden van enige schade die een direct of indirect gevolg is van:
- een gebeurtenis die in feite buiten zijn macht ligt en aldus niet aan zijn doen en/of laten kan worden toegeschreven, zoals o.a. omschreven in artikel 18;
- enige daad of nalatigheid van de Klant, diens ondergeschikten, dan wel andere personen, die door of vanwege de Klant te werk zijn gesteld.
17.2.
De Klant is onder alle omstandigheden verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de door hem aangeleverde gegevens. Ecoways is nimmer aansprakelijk voor eventuele schade die (mede) is veroorzaakt doordat de door de Klant aangeleverde gegevens onjuist en/of niet volledig zijn.
17.3.
De Klant is zelf verantwoordelijk voor de beslissingen die hij, al dan niet naar aanleiding van een advies van Ecoways, maakt. Ecoways is niet aansprakelijk voor de gevolgen van een besluit van de Klant dat gebaseerd is op een advies van Ecoways.
17.4.
Het gebruik van het Werk is geheel voor eigen risico. Ecoways is niet aansprakelijk voor enige schade die de Klant lijdt door het gebruik van het Werk.
17.5.
Ecoways is niet aansprakelijk voor schade aan of vernietiging van zaken (roerende en onroerende zaken) van de Klant of van derden, ontstaan tijdens de Werkzaamheden of door het Product. Het laten plaatsen van het Product en het gebruiken van het Product is geheel voor risico van de Klant. Ecoways is niet aansprakelijk voor schade, waaronder zaakschade en letselschade, die de Klant of een derde lijdt of heeft geleden door het Product of door gebruik van het Product.
17.6.
Ecoways is niet aansprakelijk voor niet behaalde resultaten of doelen.
17.7.
Ecoways is niet aansprakelijk indien de subsidie of lening voor een bepaald project van de Klant niet wordt verleend resp. verstrekt.
17.8.
Ecoways is niet aansprakelijk voor de werkzaamheden van derden, ook niet indien deze derden in het kader van de Overeenkomst begeleid worden door Ecoways of indien Ecoways heeft bemiddeld bij de contractuele relatie tussen de Klant en deze derde.
17.9.
Ecoways staat niet in voor de juistheid van de door een derde verstrekte gegevens. Ecoways is dan ook niet aansprakelijk indien blijkt dat een derde aan de Klant en/of aan Ecoways onjuiste en/of onvolledige gegevens heeft verstrekt. Ecoways is niet aansprakelijk indien een door een derde verstrekte kostenbegroting/prijsopgave/offerte niet overeenstemt met de werkelijke kosten van deze derde.
17.10.
Indien de Klant of een derde wijzigingen aanbrengt aan het Opgeleverde, dan is iedere aansprakelijkheid van Ecoways ten aanzien van een gebrek aan het Opgeleverde en eventuele (gevolg)schade uitgesloten.
17.11.
Ecoways is niet aansprakelijk voor schade van welke aard dan ook voortvloeiend uit of te wijten aan gebreken in roerende of onroerende zaken waaraan Ecoways Werkzaamheden verricht.
17.12.
Ecoways is niet aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt doordat een vergunning die benodigd is voor de Werkzaamheden of het Opgeleverde niet wordt verleend of wordt ingetrokken.
17.13.
Ecoways is niet aansprakelijk voor vorderingen van derden, zoals buren van de Klant, die voortvloeien uit overlast die ervaren wordt tijdens of na afloop van de Werkzaamheden, door het geluid dat het Product maakt of overige hinder die ervaren wordt door het Product.
17.14.
Ecoways is niet aansprakelijk voor de fouten van derden die worden ingeschakeld ter uitvoering van de Overeenkomst. De toepasselijkheid van artikel 6:76 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
17.15.
Het is de verantwoordelijkheid van de Klant het Product te gebruiken in overeenstemming met de gebruiksaanwijzing, de gegeven instructies en het doel waarvoor het Product bestemd is.
17.16.
Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus van Ecoways zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de Overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.
17.17.
Ecoways is niet aansprakelijk voor enige schade, waaronder overheidssancties, die de Klant lijdt door het door de Klant in strijd handelen met wet- of regelgeving.
17.18.
Iedere aansprakelijkheid van Ecoways voor gevolgschade is uitgesloten. Onder gevolgschade wordt in dit verband in ieder geval verstaan: winstderving, gemiste besparingen, omzetverlies, kosten gemaakt ter voorkoming of vaststelling van gevolgschade, vertragingsschade, bedrijfsstagnatie, letselschade en overlijden, reputatieschade, dataverlies, arbeidskosten en opgelegde boetes.
17.19.
Indien Ecoways aansprakelijk mocht zijn voor enige schade, dan is de aansprakelijkheid van Ecoways beperkt tot het bedrag dat de verzekeraar van Ecoways uitkeert. Indien de verzekeraar niet tot uitkering overgaat of de schade niet onder de verzekering valt, dan is de aansprakelijkheid van Ecoways beperkt tot het factuurbedrag voor het gedeelte van de Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
17.20.
De Klant is verantwoordelijk voor het tijdig nemen van schadebeperkende maatregelen en voor het verzekeren van zijn eigendommen.
17.21.
Elke vordering van de Klant op Ecoways verjaart/vervalt na verloop van 1 jaar na het ontstaan van de vordering.
17.22.
Voor zover derden die Ecoways voor de uitvoering van de Overeenkomst heeft ingeschakeld hun aansprakelijkheid in verband daarmee beperken, houden alle aan Ecoways gegeven opdrachten de bevoegdheid van Ecoways in om dergelijke aansprakelijkheidsbeperkingen mede namens de Klant te aanvaarden.
17.23.
De Klant vrijwaart Ecoways:
- van alle aanspraken van derden wegens schade opgetreden door of in verband met de Werkzaamheden en/of het geleverde Product, voor zover Ecoways jegens de Klant voor dergelijke schade ook niet aansprakelijk zou zijn;
- ter zake van alle schade die Ecoways lijdt ten gevolge van aanspraken van derden als gevolg van of samenhangende met de uitvoering van de Overeenkomst door Ecoways dan wel met de levering van het Product.
Artikel 18. Overmacht
18.1.
Ecoways is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de Klant indien hij daartoe verhinderd is als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan zijn schuld, noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt. Onder overmacht dient o.a. te worden verstaan: transportmoeilijkheden; staking; diefstal; bedrijfsstoring; blokkades; boycot; hevige weersomstandigheden; natuurrampen; overstromingen; oproeren, terrorisme, oorlogen of oorlogsgevaren; brand; ex- en importbelemmeringen; autopech; grondstof tekorten of tekorten op de markt van overige zaken; stroomstoring; epidemieën; pandemie; quarantaineplicht; overheidsmaatregelen; niet tijdig aanleveren van materialen en producten door de importeur/fabriek/leverancier; ziekte of persoonlijke (familie)omstandigheden van de natuurlijke persoon die namens Ecoways de Overeenkomst uitvoert of dient uit te voeren; cybercriminaliteit; wijzigingen in wet- en regelgeving.
18.2.
Onder overmacht wordt mede verstaan een tekortkoming van een door Ecoways ingeschakelde derde partij.
18.3.
Ecoways is niet aansprakelijk voor vertraging in de Werkzaamheden die is ontstaan door een overmachtssituatie.
18.4.
Ecoways heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat Ecoways zijn verbintenis had moeten nakomen.
18.5.
In het geval dat Ecoways ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk aan zijn verplichtingen jegens de Klant die voortvloeien uit de Overeenkomst heeft voldaan en ten behoeve van de Klant gedeeltelijk Werkzaamheden heeft verricht en/of Producten heeft geleverd, dan is Ecoways gerechtigd om deze Werkzaamheden resp. Producten te factureren.
18.6.
Indien Ecoways door overmacht de Overeenkomst (tijdelijk) niet kan uitvoeren, dan heeft Ecoways het recht, zonder schadevergoeding aan de Klant verschuldigd te zijn, de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten of de Overeenkomst te ontbinden. De Klant wordt middels een Schriftelijke verklaring van een dergelijke opschorting of ontbinding in kennis gesteld.
Artikel 19. Opschorting en ontbinding
19.1.
Ecoways is bevoegd de uitvoering van de Overeenkomst met onmiddellijke ingang zonder schadevergoeding verschuldigd te zijn op te schorten indien:
- Ecoways bij het uitvoeren van de Werkzaamheden wordt of dreigt te worden blootgesteld aan een gevaarlijke situatie;
- de omstandigheden waarin de Werkzaamheden op de Locatie dienen te worden uitgevoerd niet voldoen aan de daaraan door de wet gestelde eisen;
- na het sluiten van de Overeenkomst Ecoways ter kennis is gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Klant zijn (betalings)verplichtingen jegens Ecoways niet zal nakomen;
- de Klant een of meerdere van zijn (betalings)verplichtingen jegens Ecoways niet is nagekomen.
19.2.
Ecoways is bevoegd de Overeenkomst middels een Schriftelijke verklaring, zonder rechterlijke tussenkomst en zonder schadevergoeding verschuldigd te zijn te ontbinden, indien:
- de Klant de verplichtingen uit de Overeenkomst niet of niet volledig nakomt en de Klant geen gehoor heeft gegeven aan een gestuurde ingebrekestelling. Indien nakoming blijvend onmogelijk is, dan kan een ingebrekestelling achterwege blijven;
- zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht;
- de Klant surseance van betaling verzoekt of deze aan de Klant wordt verleend, indien de Klant failliet wordt verklaard of een verzoek daartoe wordt ingediend, indien de Klant niet in staat is aan zijn schulden te voldoen, onder curatele wordt gesteld of indien een bewindvoerder wordt benoemd.
19.3.
Indien Ecoways de uitvoering van de Overeenkomst opschort of de Overeenkomst ontbindt, dan worden alle reeds uitgevoerde Werkzaamheden en geleverde Producten aan de Klant in rekening gebracht.
19.4.
Ecoways behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.
Artikel 20. Intellectuele eigendomsrechten
20.1.
De intellectuele eigendomsrechten op het Werk berusten bij Ecoways of bij zijn licentiegever en blijven bij Ecoways resp. zijn licentiegever berusten. Nadat de Klant volledig heeft betaald voor de Werkzaamheden waaruit het Werk voortvloeit, wordt aan de Klant een gebruiksrecht verleend. Het is de Klant enkel toegestaan het Werk te gebruiken binnen zijn eigen organisatie en enkel voor het doel waarvoor het Werk vervaardigd is.
20.2.
Het is de Klant niet toegestaan het Werk te exploiteren, te verveelvoudigen of openbaar te maken.
20.3.
De Klant dient de intellectuele eigendomsrechten van Ecoways en van zijn licentiegever te allen tijde te respecteren. Indien de Klant in strijd handelt met de intellectuele eigendomsrechten van Ecoways, dan is de Klant aansprakelijk voor alle schade die Ecoways daardoor lijdt, waaronder omzetverlies.
20.4.
Het is niet toegestaan om enige aanduiding omtrent (auteurs)rechten uit het Werk te verwijderen of te wijzigen.
20.5.
De Klant vrijwaart Ecoways voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op door de Klant ter beschikking gestelde materialen die bij de uitvoering van de Overeenkomst worden gebruikt.
Artikel 21. Geheimhouding
21.1.
De Klant verplicht zich tot geheimhouding van de door Ecoways aan hem ter beschikking gestelde vertrouwelijke informatie. De vertrouwelijke informatie mag door de Klant enkel gebruikt worden voor het doel waarvoor de vertrouwelijke informatie is verstrekt.
Artikel 22. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
22.1.
Op deze algemene voorwaarden, op alle offertes van Ecoways, op alle Overeenkomsten en op alle rechtshandelingen tussen Partijen is het Nederlandse recht van toepassing. Het Weens Koopverdrag is uitdrukkelijk niet van toepassing.
22.2.
Geschillen tussen Partijen zullen exclusief worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar Ecoways gevestigd is.
Deze algemene voorwaarden treden in werking op 1-12-2024